• Forskning på pasientundervisning 1994-2004 : hvilke teorier og begreper anvendes i pasientundervisning? 

      Granum, Vigdis (Norsk tidsskrift for sykepleieforskning;12 (4), Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Patient-education research 1994-2004. Theories, concepts, categories and methods. The aim of this overview was to explore aspects of patient-education-research. The research questions were: what theoretical perspectives ...
    • Hva kjennetegner kritisk tenkning? 

      Granum, Vigdis; Opsahl, Gry; Solvoll, Betty-Ann (Sykepleien Forskning;7 (1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Bakgrunn: Styringsdokumenter for norsk sykepleierutdanning vektlegger å utdanne til reflekterte og selvstendige sykepleiere. Kritisk tenkning som læringsutbytte er imidlertid ikke eksplisitt beskrevet. Sammenliknet med ...
    • Hvordan bidrar rammeplanen for norsk sykepleierutdanning til akademisk profesjonskompetanse? 

      Solvoll, Betty-Ann; Opsahl, Gry; Granum, Vigdis (Uniped;35 (1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Rammeplanen for sykepleierutdanning er myndighetenes styringsredskap. Sykepleierutdanning fører fram til en autorisasjon og en bachelorgrad i sykepleie. Det første innvier studentene til en profesjon, det siste til en ...